2021年10月5日火曜日

フィンガーライム:ダラムズエメラルド Finger Lime: Durham's Emerald

 コロナワクチン2回目で大変な経験をした人たちの話によると、摂取後3日間はのたうち回って苦しむけど、4日目にはウソのように治っていたそうです。私の場合、今日が3日めなので、あと少しで解放されるという希望を抱いて頑張りました。本当にこの激痛が消えるのでしょうか。

去年の夏に花〇ろばから購入したダラムズエメラルドの実が、最近までは真っ黒だったのが少し赤味を帯びてきました。苗を買った当時は高めの価格設定と思っていましたが、それに恥じない結果を出してくれています。

I bought this Durham's Emerald plant in summer last year and it is already producing quite a few fruits.  The plant was not cheap but I feel it was well worth the price.


今、赤っぽくなっているのは第1回めの開花からの実です。完熟になると自然に落果するそうですが、待てない心境です。
There were two fruit settings, and the fruits from late spring are looking mature enough, although they have not started to fall off naturally.

一番小さな実を試し採り。
I took the smallest fruit, just in case it was too early.

ナイフを入れたとたん、なかからジュワジュワと湧き出してきました。正にカタログ写真のようで、びっくりして眺めているうちにも動きが止まりません。これは断面を真上から撮ったもの。
The moment I cut it in half, the flesh oozed out and it kept on going.  This phot is looking at the cut from directly above.

横倒しにしてみると、こんな感じです。
I let it lie down.  Imagine this happening without my squeezing the fruit.

念のため、残った分を自分で押し出してみました。何とも嬉しいことに、種が一個も見当たりません。これなら料理のガーニッシュとして使うのに手ごろです。それにしても綺麗な緑色、かつ透明感もあります。味は、もう真夜中で歯を磨いた後だったので、まだ試していません。
To see how much would come out, I did in the end squeeze the outer skin.  To my delight, I did not see any seeds - this would be a wonderful garnish for a dish.  Look how beautiful the colour is!  It is green, at the same time icy clear.


なぜか、タイガが勝手に落ち込んでいました。ちゃんと朝晩の散歩、プラス昼寝後のショート散歩は平常どおり行っているのですが。
Taiga looking dejected?  Even though I am suffering from the effects of the 2nd Covid shot, I am keeping up with the daily walks - more than 1 hour each in the morning and at night, as well as a short walk after she wakes up from an afternoon nap.