2023年10月7日土曜日

朝散歩 Morning walk

 公園へ向かう道の途中で出会った子。ブルドッグミックスの女の子で、4歳半のモモちゃん。

We met a new face on our way to the park.  A female Bulldog mix, named Momo, 4 1/2 years old.


他所のワンコにも人にも全く無関心というそぶりで、私に触られたあとは
She is not used to meeting other dogs or strangers.  Soon after I stroked her,

さっと行ってしまいました。
she pulled her dad away to go home.


城北中央公園。伸びた雑草の朝露がキラキラ光っていました。
At the Johoku Central Park, the grass was glittering with morning dew.

今朝は懐かしい面々に偶然出くわしました。ゴマ柴のキト。タイガより数歳下の女の子です。コロコロの体形。
We had an unexpected reunion with many old faces.  This is Kito, a female Shiba Inu with goma-type coat.  She is several years younger than Taiga and we have known her sine her puppy days.

キトは大のカメラ嫌いですが、何とかこちらを向かせた瞬間にパチリ。
Kito hates the camera but I managed to get a smile from her.

甲斐犬のヒナとセナが通りかかりました。ヒナのシッポが太刀尾状態。別にキトに警戒しているのではなく、天然の太刀尾です。羨ましい。私は紀州犬の太刀尾に憧れていたので、タイガが子犬の頃はシッポの先を手で持ってクセをつけようと努力したけど、ムダでした。
Hina and Sena, the Kaiken sisters, passed by.  I love how Hina's tail stands straight.  She is not being alert and her tail is naturally like this - it is called "tachi-o", with 'tachi' meaning a sword.

ヒナは私のそばに来たくてリードを引っ張っています。
Hina is pulling her leash with all her strength to come closer to me.

でも私は少し離れていないと写真がとれないので常に後ずさり。
I had to step back to be able to take a picture - Hina looking as if to say "why?".  She is very loyal to Taiga and me.

今朝はめずらしくジュディにも会えました。タイガが生意気過ぎた子犬の頃に厳しく躾けてくれた恩人です。
Judy, a Flat-coated Retriever mix, was also there.  When Taiga was a rambunctious puppy, July was the one who taught her manners.

この子は初対面。1歳と2か月の豆サイズの柴犬で、名前はリカちゃん。
A new face: a pea-sized Shiba Inu, 1 year and 2 months old female, named Rika.

全くものおじしない子。人間に会うたびに「カワイイ」を連発されるので、それが自分の名前のように反応する子です。
In spite of her size, she is fearless because everyone has been kind to her in her short life experience.  Since every human being who sees her utters the word 'kawaii' (cute), she thinks it is her second name and reacts to it.

本当にカワイイ。
Indeed, she is so cute! 

ジュディが私に挨拶しようと前に出て来ました。フラットレトリーバーのミックスで大型犬ですが、タイガより5つ上の15歳になっても元気に公園へ来ているので、タイガにも頑張ってほしいです。
Judy came forward to greet me.  She is a very large dog and you would not think she was 15 years old from her good condition.  I am hoping that Taiga would be as robust as Judy.

私がリカちゃんにかかりっきりだったので、タイガがリカちゃんのお父さんに甘え始めました。
Since I was absorbed with Rika, Taiga started snuggling up to Rika's dad.

柴犬のコンちゃんが登場。タイガより数歳若い男の子で、コンちゃんが生後4か月頃から会っているのですが、近年 警戒心が強くなって他所のワンコと距離を置くようになりました。
Kon, a male Shiba Inu arrives.  He has always been a skittish individual.  We first met him when he was 4-months old and he used to play with Taiga without problem until a few years ago.  Now he does not want anyone to come too close.

なので、ちょっと離れたところから皆を観察。
So he observes other dogs from a distance.

タイガは向こうで倒れています(草風呂)。
Taiga enjoying her grass bath over there.