2023年10月3日火曜日

朝散歩 Morning walk

 今朝の空気はカラッとしていて、空には秋らしい雲がかかっていました。これは朝一にタイガが用をたす空き地からの眺め。

The air was cool and dry in the early morning, and the cloud in the sky was really autumn-like.


このハケで描いたような白い雲が朝日を受けてキラキラ輝いていました。昔、勤め人だった頃はこういう自然現象の美しさを味わうこともなくイソイソと駅へ向かっていたので、今は贅沢な気分です。
This thinly scattered cloud is very typical of autumn in Japan.  In the morning light, the cloud was sparkling.  When I was a corporate person many years ago, I could hardly care about these beautiful natural phenomenon, as I was heading straight to the underground station.  Now I feel very fortunate.

今朝は住宅街を歩きたかったようで、6丁目をブラブラしていたら初めて見る白柴の子がいました。14歳のテツマル(哲丸)君。飼い主さん曰く、大変な怖がりで他所のワンコはとにかく苦手だそうです。
Taiga wanted to walk through the residential area this morning.  We came upon a White Shiba Inu - a 14-year old male, named Tetsumaru.  According to his dad, Tetsumaru is extremely timid, and he would not come out from behind the utility pole.

そこで私が手を差し出して、臭いかぎをしてもらいました。私の手にはタイガの臭いが着いているはずなので、少しでも慣れさせるためです。同様に、飼い主さんもご自分の臭いをタイガに嗅がせてくれました。
So I let him sniff my hand which had Taiga's scent, too.  Likewise, hid dad let Taiga smell his hand.

ちょっと安心したのか、電柱の向こうから出てきました。初対面はこれで十分でしょう。無理やり更に近づけようとするとストレスになり、ネガティブな記憶をもって分かれることになるので、次回に影響します。
Tetsumaru somehow relaxed and came out of hiding.  I felt this was enough for a first time meeting with such a timid dog.  Any more effort to get them closer would be putting a pressure on him and he would go away with a negative memory of Taiga.


うちの近所に玄関前が山荘ふうの家があります。そこの木が赤い実をつけていました。
A shrub with red berries in front of my neighbour's house.

マユミのようです。
I think this is the Japanese spindle tree - a wild plant I used to see in the mountains of my home village.

その斜め向かいの家の花壇では紫のアメジストセージが満開でした。
Nearly opposite to that house, there was a flower bed with the Salvia leucantha in full bloom.

非常に丈夫なハーブで大株に育つので、うちでは最終的に持て余してしまいました。
This is such a tough herb and it thrives in the Japanese climate with high temperature and humidity.  I used to have it in my garden, too, but it grew out of control.