2023年10月28日土曜日

公園で At the park

 タイガの動画を撮り始めました。10歳になって後ろ脚が少し震えるようになり、いつまで元気に外を歩けるか不安になったので、今のうちに動画で記録を残しておこうと思ったからです。血液検査では健康状態100点満点をもらってもこれかと思うと、正直、危機感さえ感じます。動画は、日々の静かな暮らしを収めることが目的です。

I have started producing videos about Taiga's everyday life.  When she reached 10 years old earlier this year, her hind legs started to become a bit wobbly.  This has made me wonder for how long she would be able to walk outside unaided.  To be honest, I am slightly alarmed even though her blood test showed her to be in perfect health.
________________________

「柿の木広場」に着いたら仲良しのサスケが来ていました。サスケはこの公園のすぐそばに住んでいるので、自分の庭のような場所です。
We went to the Persimmon Park this morning, where we met Sasuke.  He is probably a Black Shiba Inu/German Shepherd mix.  When he was a puppy, he looked like a German Shepherd but now he looks like a giant Black Shiba Inu.  He lives almost next door to this park, so this place is like his own garden.


タイガは最初はサスケめがけて走っていきましたが、「用足し」で一人になりたくて向こうへ行ってしまいました。肩透かしを食らったサスケ。あれっ?という顔をしていました。

Taiga at first headed towards Sasuke, but went passed him - she had her 'business' to do.  Sasuke was left wondering what was happening.

そこで、私に挨拶。
So, he came to say hello to me.

私に遊んでほしくて「わっ」という仕草をしましたが、カメラを持っている私は塩対応。
He wanted me to play with him and almost made a play bow to me, but I had my camera to look after.


サスケが帰ったあと、タイガはひとしきり走り回りました。その後は期待のおやつ。きょうは大好きな「ちゅーる」です。
After Sasuke left, Taiga had a free run of the park, followed by her favourite treat.  It is a paste with a disgusting taste but dogs absolutely love it (I know the taste, since a friend of mine gave one to me many years ago during a night walk without telling me that it was for dogs.  She gave it to me as an exchange for a sweet I had given her).

おやつの後は道の向こうの茂呂山公園へ。モミジが色づき始めています。
We moved to Moroyama Park across the street, where the Japanese maple trees were starting to turn into autumn colours.  These will be turning deep red in a few weeks' time.

貸し切り状態なのでタイガのリードを離しました。
As we had the park to ourselves, I let Taiga go.

とたんに、走るわ走るわ。これは暴走しながら私の横をすり抜けた瞬間。すべて動画で撮っているので、スチル写真を書き出したものです。
She ran like a mad dog, passing close by me many times.