2023年9月28日木曜日

公園で At the park

 四中横の草地のフヨウが綺麗でした。寝坊して家を出たので、開花から時間が経っていてピンクの色が濃いです。

I got up late and the Hibiscus mutabilis flowers in the park were already in pink - when the flower first opens in early morning, it is white and becomes deep pink by midday.


ボーダーのシェリー君、フリスビー遊びが一段落して休憩中。
Shelly, a male Border Collie, was resting in between sessions.

タイガが近づくと、フリスビーを取られないよう身構え始めました。唇の端が持ち上がっています。10歳のタイガはとっくにおもちゃ・スポーツ関係には興味をなくしていますが。
As Taiga approached, he became alert lest Taiga was interested in taking the frisbee for herself - the corner of his mouth!

林の中を通って上のほうへ向かいます。
We walked through the woodland to go up.

久しぶりに眺める工事現場。洪水対策として地中に受け入れ用の貯水池(?)を建設中です。
A view of the construction site where they are building a huge underground tank which would take in excess water in times of severe flooding.

全ての工事が終わった暁には、また元通りの草地になるはずです。草地だった頃がちょうどタイガの成長期で、毎夕方いろんな子たちと(放し飼いで)のびのび遊ばせていました。
When all this work is over, the place will become a grassland once more.  We used to let dogs play in this vast field.  Taiga was 4 1/2 years old when the work started, so it has already been more than 5 years.

工事の完成までには、原計画によると15年ほどかかるのですが、コロナの時期には完全に作業ストップだったので、実際にはもっとかかるでしょう。その頃にはタイガはもちろん、私も生きているやら。。。。(しかし、うちの家系の女たちは驚異的に長生きするので私はいるかも)
The original plan was to spend 15 years for the whole construction.  However, the pandemic caused a total halt for about 2 years.  Thus, by the time the place is restored to grassland, Taiga will not be there.  Even I may not be there to see it.

ここは古代家のある林で、晩秋には紅葉が綺麗です。

珍しい子が通りかかりました。レオンベルガーの3歳の男の子だそうです。
A very unusual sight - a Leonberger passing by.

私は大型犬が好きなので、小さい子のほうについてはうっかり尋ねるのを忘れてしまいました。耳の形からすると、バセンジー? 
The smaller one might be a Basenji?


今朝はたくさん歩いたので、満足そうなタイガでした。今日も私に付き合ってくれて有難うね。
When we got home, Taiga looked very content having had a long walk.  I should be grateful to her for keeping me fit, by making me go out for a walk out of necessity.