2023年9月18日月曜日

朝散歩 Morning walk

公園手前の 涼しい屋敷林のなかでタイガを休ませていたら、突然、一羽のハシボソカラスが舞い降りてきました。何か餌を期待しているのでしょうか。

On our way to the park, we stopped at the privately-owned woodland which was open to the public.  A raven flew down from nowhere and stared at us.

ジッとこちらを見て、動こうとしません。道の向こうには野菜畑があるので、コオロギなどの昆虫がいてその気になれば餌はあるはず。カラスの強い好奇心から寄ってきたのでしょう。

As we rested, the bird would not leave.  Since there is a vegetable farm beyond, there must be lots of insects for him to eat.  So, he was probably staying there out of curiosity. 



今日も蒸し暑いので、公園に着くと木陰のベンチで気が済むまで休んでいました。
When we reached the park, we stayed in the shade enjoying the breeze.

微風もあったのでタイガは気持ちよさそう。


かえりしな、可愛いシェルティーの赤ちゃんを見かけました。生後4か月の女の子で、名前はソラちゃん。怖がりで、あまり散歩には出たがらないそうです。カメラを向けるまで、ダッコされていました。
On our way home, we met a new face: a female, 4-month old Shelty puppy, named Sora.  According to her owners, Sora is not keen on going out for a walk and she was being carried by her mom until I took my camera out.

地面に降ろされてママにしがみつきます。
Sora tries to go back to mom's arms.


ママにダッコ拒否されたので今度はパパさんのところへ。
Having been refused by mom, she now appeals to her dad.


とにかくタイガがそこにいるという現実を見たくない。
She did not want to face the reality that there was a bigger dog nearby.

そこで、ソラちゃんにタイガのお尻の臭いを嗅がせました。犬の世界では強い個体が、順位が下の個体の臭いを嗅ぐので、その逆をすることによってソラちゃんに自信をつけさせるためです。タイガはどんな相手に臭い嗅ぎされても怒りません。
ソラちゃんが遂にうちとけ始めました。シッポは脚の間に入っているし耳はぺったんこですが、さっきより前進です。
鼻で挨拶したあと私たちが帰ろうとしたら、ソラちゃんがタイガを追いかけようとする素振りを見せたので笑えました。
As Sora was the first puppy for the young couple, I thought of demonstrating the effect of allowing Sora to take a sniff at Taiga's rear end.  It worked.  After that, Sora felt comfortable enough to greet Taiga.  Moreover, as we were leaving to go home, Sora made a move as if to come after Taiga.