2023年12月21日木曜日

朝散歩 Morning walk

 今朝も寒いけど雲ひとつない青空で、快適な散歩でした。公園の落葉樹は、このようにまだ葉っぱが残っている木はほとんど無くなりました。

Another crispy morning with blue sky.  This ginkgo tree is one of the very few left with leaves still hanging - it really feels like winter.


初めて会ったカワイイ子。2歳のミミちゃん。犬種は聞き忘れましたが、小さなポメちゃんのようです。
A new face: tiny female Pomeranian, named Mimi, 2 years old, with a very sweet disposition.

超小型にも拘わらず全くものおじせず、のんびりした性格です。
In spite of her tiny size, she is easy-going and afraid of nothing.  


いつものルートを回ったあとは、公園出口の草地で一休み。
After walking the usual route, we sat down before leaving the park.

おやつの「マテ」をしている間、より目になっているタイガ。
Taiga's eyes look cross-eyed as she waits for the go-ahead for her treat.

帰り道、近所のゴロウとばったり出会いました。タイガはゴロウのストーカーになるほど大好きなので、ゴロウの散歩に付き合うことにしました。
On our way home, we ran into Goro, our neighbour's Shiba-Labrador mix.  Taiga likes him so much that she behaves like a stalker.  So, we decided to walk with Goro, which was a welcome extra morning walk for Taiga.

そこへ、最近公園デビューした黒い豆柴のケビンがやって来ました。ゴロウと会うのは初めて。いつものように大興奮です。以前会ったときより月齢がひとつ増えて現在生後5か月だそうです。
There came Kevin, the tiny Black Shiba Inu puppy we recently met.  He is now 5 months old and just as excitable as before.  Apparently, he has had several encounters with other older dogs who have scolded him for being too excited.


そもそも大人のワンコにとって大興奮状態の子犬は苦手なのですが、ゴロウは14-5歳の高齢なので更に厳しい状況に置かれました。
Grown up dogs normally do not like over-excited puppies.  Moreover, Goro is 14-5 years old with wobbly hind legs.  So, the situation was doubly undesirable for him.


ケビンの興奮が収まらないので、ゴロウがたしなめました。
Since Kevin's excited behaviour showed no abatement, Goro decided to put an end to it.



全然効果ありません。
It had no effect on Kevin.


この写真は帰宅後に動画から書き出したものです。ゴロウが目で私たちに訴えています。ゴロウママも私もこれに気付かずに、介入することなく軽くケビンに注意した程度でした。高齢のゴロウにはきつかっただろうな、と私は今になって反省しています。
I got this photo out of the video when I was going through it at home.  Goro's eyes are appealing to his mom and me for help.  Neither his mom nor I noticed it and we chided Kevin lightly, without intervening.  Now I feel sorry for Goro who was too old to handle the situation.

誰も助けてくれないので、ゴロウが再度たしなめています。
As he got no help from us, Goro decides to take the matter into his own hands.


このあたりで私たちがやっとケビンを止めに入りました。
At this point, we put a stop to Kevin's behaviour.

この写真はタイガが助けに入ったのではなく、単にケビンが興奮の矛先をタイガに向けただけです。タイガは左前足を上げて警戒気味ですが、他のワンコを躾けようとはしません。
This photo does not mean that Taiga came to rescue her idol.  Kevin simply redirected his excitement towards Taiga.  Taiga lifts her left paw, but I have never seen her teach manners to other dogs.