2023年8月8日火曜日

カノコユリとスモモ Kanoko lily and plums

 今年もカノコユリが咲いています。今年初開花だった赤花無点オニユリがすっかり気に入って、カノコユリのことはもう忘れていましたが、スモモ苗の間で確実に芽を出していたようです。背後に写り込んでいるのは、スモモのエレファントハート。

Kanoko lily is in season.  It blooms when there are few flowers in my garden due to hot weather.  The lily grows in the shade, among plum trees - very tough plant.

カノコユリは非常にタフなので、日陰の地植えで放置です。

エレファントハートは、今年は強烈な裏年で2個しか生っていません。あと3週間もすれば色づくはずなので、この2個に網をかけようか迷っているところです。外に出るたびに蚊の大群がやって来るので、水やりのあとは1秒でも長居したくない。
Elephant Heart is my best favourite variety of plums in my garden.  Although it is recognised as an excellent pollinator, the fruits are underrated in Japan (this variety was introduced from the US).  I am looking forward to seeing the fruits ripen in a few weeks.
エレファントハートは授粉樹として優れている以外はあまり人気がないようですが、個人的には一番気に入っている風味。



ラズベリーのジョーン・スクワイアが、連日の猛暑で乾燥気味。まるで秋のような光景です。この気候で熟した実は美味しくないので放置です。初夏のふんわりした風味の実が一年で最も美味しいと思っています。秋果は真夏の実よりはましだけど、甘味も酸味もきついので繊細さに欠ける。
Raspberry, Joan Squire, looking tired in this extremely hot weather.  It produces fruits mainly in early summer and late autumn.  The fruits during the peak of summer, like now, do not taste very good, so I leave them alone.