2023年8月6日日曜日

ケイパーの花 Caper flower

 ケイパーの第2花が夕方に開き始めました。今度は新鮮なうちに写真に撮ろうと、夜の10時過ぎですが、何とかキャッチできました。メシベの柱頭が分かり易いですが、雄蕊の花粉が充実しているのか、眠い目で分からないので明日の朝にまた見ることにしました。

The second flower of the caper plant started to open this evening.  At after 10 p.m., I am trying hard to stay awake to take a picture while the flower is fresh.  


ーーーーーーーーーーーーーーーーーーーーーー
今朝の6時のようす(7日)。メシベの柱頭がぶっくらしています。この大きな花、なが~いシベの状況からすると、昆虫には届かないだろうし、鳥が来るとは思えない。花の香もほぼ無い:臭覚の鋭い私が、鼻がくっつくほどで嗅いで僅かに蜜の香が分かる程度。たぶん、原産地の群生状態で、同時開花した無数の花が海風に揺られながらお互い授粉するのかも。
As it was this morning at 6 a.m.   The stigma has grown since last night, probably ready to be pollinated.  I cannot imagine any insect being able to pollinate such a flower, given the extremely long stamen and the stigma being far away from the stamen.  Probably it requires countless flowers opening at the same time and being swayed gently in the breeze.