2023年7月2日日曜日

公園で At the park

 昨夜は雨で肌寒いくらいでしたが、今朝は一変、青空。ただし、地面がここ2,3日の雨を含んでいて蒸し暑い。

After a few days' rain, it was actually cold last night.  The sky cleared this morning and it was really humid since the soil retained rain moisture.


いつものように城北公園入口の草地を横切り、林の中を通って上のほうへ向かいます。
We headed towards the higher ground of the park, through the wooded area.

公園上のタイガの気に入りの広場。以前はここがオヤツスポットだったので、今でも私を引っ張ってきます。タイガにポーズをとらせていたら、
Taiga always brings me here since this used to be the spot where she could expect a treat.  

向こうから柴犬のコンちゃんがやって来ました。
As I was taking pictures, Kon, a male Shiba Inu, approached us.

コンちゃんとはコロナ前までは毎日のように一緒に遊んでいたのですが、それ以降はタイガの時間帯が変わったのでたまにしか会えません。最近、コンちゃんは毎日会える子以外に対して警戒するようになったそうで、タイガが近づきすぎると唸るようになりました。なのでタイガはコンちゃんをスルーしてママに挨拶に向かいます。
They used to meet every day before the Covid but, since then, Taiga's walk schedule has changed and it is very rare to see each other.  Now, Kon gets edgy with any dog that he does not see every day.

ただし、面と向かってくるのでなければOKのようで、タイガのお尻の臭い嗅ぎ。
As Kon growled at her, Taiga walked away to greet Kon's mon.  Nevertheless, Kon seemed to feel OK to take a sniff at her.


もうすっかりオトナの顔に成長。
Kon's name implies the fox.


そのあと下のほうの草地へ移動。アガパンサスとカンゾウの花が夏らしい。
We moved to the lower part of the park before going home.

カンゾウは、私が育った田舎ではヒバナと呼ばれて、家の中に入れると火事を起こすという迷信があったのでずっとネガティブなイメージをもっていました。ガーデニングをするようになり知ったことですが、カンゾウやヘメロカリスの花や蕾は食べられるそうです。

近くの柿の木には幼果が育っています。
We found a nice shade under this persimmon tree.

その柿の木の木陰で一休み。




このあと、灼熱の砂漠のような道路を歩いて帰りました。暑い夏、先が思いやられます。
After enjoying this shade, we walked home in the full sun all the way.