2023年7月31日月曜日

ハンザが開花 Hansa rose

 先月届いたハンザ苗。ついに開花しました。

The rosa rugosa Hansa plant that arrived last month has started to flower.  It is now almost twice the size it was.


本来の開花の形状とは少し違うけど、夏の花なので良しとします。さっそく摘み取って、気候が涼しくなったときのローズティー用に冷凍しておきました。
Hansa may not be the prettiest rose in the world, but my best favourite variety.

苗の頂点に蕾が全部で7個ついています。苗が届いたときは今年から開花するとは思っていなかったので嬉しい。
In all, 7 flower buds at the top of the plant.

去年の春に買ったケイパーは、ゆっくり育って今年やっと蕾が出てきました。以前テレビで欠かさず見ていた「モンタルバーノ ~ シチリアの人情刑事」のドラマを思い出しました。
The caper plant that I bought in spring last year has at last produced flower buds.  I am so looking forward to seeing that tropical-looking flower.


朝散歩で見かけた近所の宿根草の朝顔(ヒルガオというほうが正確?)。何年も前にうちでもひと夏だけ育てたことがありますが、悪夢でした。信じられないほどの生命力で、あっという間に狭い庭をツルが覆い尽くしてしまいました。おまけにシュートが一晩のうちにアスファルトの道に伸び出して、毎朝切り戻していました。この家のツルは、塀の向こう側部分は木質化しているはずです。
The perennial morning glory plant in my neighbourhood.  More than 10 years ago, I grew this plant in my garden, which turned into a nightmare.  It grew and covered the whole of my tiny garden in a short time.  Moreover, the plant started to cross the road by sending out shoots.  Never again.

よその家のだからこそ、その美しさを楽しめる。
Such a pretty flower.

向こうから近所のゴロウがやって来るのを発見。タイガは精神集中して獲物を狙っています。
Taiga spotted Goro, my neighbour's dog.

本人のイメージの中では、物陰に伏せて襲撃の準備。
She thinks she is hiding behind a bush, ready for an attack.

ゴロウは14歳のおじいちゃんなので、近づいてくるのがゆっくり。見ている私のほうがじれったいです。
Goro is 14 years old and too slow to reach us.

タイガが飛び出して行ってゴロウと挨拶しようとしてもスルーされたので、ゴロウママの元へ向かいます。
Taiga dashed out but Goro hardly noticed her.  So, she directed herself to Goro's mom.