2023年11月11日土曜日

公園で At the park

 今日は一日中どんよりと曇った日。しかも早朝散歩の時間には木枯らしのような強風で寒かったです。午後3時半頃に城北中央公園へ行きましたが、寒さのせいか週末にしては人気が少なかったです。

We had a wintry gale this morning and I kept shivering as we had our morning walk.  

In the afternoon, we headed for the Johoku Central Park.  Probably due to the chilly weather, there were not many people considering it was Saturday.


古代家へ続く道。タイガは左側の土手の上を歩くとオヤツが期待できる習慣になっていますが、今日は先客がいたので方向を変えて、ドッグランを覗いてみることにしました。ドッグランでは世代交代が進んでいて、タイガの顔見知りはほとんど来なくなったので入場に必要な登録をしていません。なので、いつも通りすぎるだけ。
Taiga's favourite path - by walking over the ledge on the left side of the path, Taiga can expect to get a treat.  However, there were people already sitting at the end of it, so we changed our course and headed for the dog park.

ランを覗くと珍しい子がいました。スキッパーキです。スキッパーキは、世界的にも希少品種ですが、日本では更に見かけません。ワンコを飼うにあたり、いろんな犬種について調べていた頃、スキッパーキにも非常に関心があったのですが、ブリーダーさん自体あまりいませんでした。これまで見たことのあるスキッパーキは女の子2頭で、飼い主さんたちの話では、1頭の牝が出産する頻度は低いし、一度に生まれる頭数も少ないということでした。よって、私の中では幻の犬。
At 10 years old, Taiga no longer wants to go inside the dog park and we only pass by it, looking inside over the wire fence.  We saw a very rare dog - a Schipperke.  I have seen only two female Schipperke in my life. 

様子を見ていると、幼いアイリッシュセッターの子と大の仲良しのようでワンプロに夢中。
As I watched from afar, he seemed absorbed in doggie wrestling with an Irish Setter puppy.



金網の外にいる私のために飼い主さんが呼んでくださいました。ジャック君、1歳半だそうです。風貌は黒一枚の甲斐犬を小さくしたような感じ。
As I was standing outside of the wire fence, his owner called him towards us.  He is one and a half years old, named Jack, weighing 7kg.  He looks like a tiny Kaiken without any brindles.

スキッパーキは朗らかな性格。身軽でピョンピョン飛び跳ねたりして走る姿がカワイイです。
He has such a happy and sweet temper, typical of this breed.  

遊びの途中だったので、友達のアイリッシュセッターが連れ戻しにやってきました。見事な赤いコートです。成長するとキラキラ光るロンゲになります。
As he was called away in the middle of a wrestling, his friend came to reclaim him.

ラン近くの花壇では清楚なシュウメイギクがまだ咲いていました。
Pretty flowers (Anemone hupehensis var. japonica) near the dog park.

秋の午後はすぐに暗くなるので、明るいうちに帰ることにしました。
It was already getting darkish and we decided to head home before dusk.

帰宅途中、最近頻繁に出くわすようになった柴犬の子に会えました。生後5か月の女の子で、名前はポポちゃん。当初はタイガの姿を見て後ずさりをしていましたが、何度もすれ違ううちにすっかり慣れて、今では遠くからタイガを見つけて跳ねるように走ってきます。
On our way home, we ran into a Shiba Inu puppy.  She is 5 months old, named Popo.  When we first met, she was too scared of Taiga but as we have run into each other quite often, she is now completely used to her.  The moment she spots Taiga from a distance, she comes almost hopping.

=========================

今朝の散歩のあと地元JAを覗いたら、新たに入荷していた食用菊を見てしまいました。
I found a newly arrived edible chrysanthemum plant when I went to the local JA after morning walk.


今度の苗は花が若干くすんだ色でジミっぽいですが花柄の大きさは似ているので、たぶん濃い色の「もってのほか」に属すると思います。保険苗のつもりで買ってみました。
The colour of these flowers seems a little dull compared with the brilliant colour of the plant I bought recently.  However, I like this one, too, anyway.

黄花の「松風」を生の花のままで蜂蜜と一緒にお茶にしてみました。ほんのり菊の花の香がして美味しかったです。精神安定効果があるそうです。
I made a cup of tea with the yellow edible chrysanthemum, together with a little honey.  Among other benefits, it is said to calm one's nerves.