2023年11月18日土曜日

午後散歩 Afternoon walk

 公園へ向かう途中で会った初対面の子。14歳の女の子で名前はコロちゃん。

A 14-year old female, named Koro, that we met on our way to the park.  


写真では伝わりにくいですが、体の長さはタイガより上です。若くて筋肉が全体的についていた頃は、タイガよりもずっと大柄だったと思われます。今は足取りが頼りないですが、この大きさと14歳という年齢にしては、非常に状態が良いと言えます。タイガに関して希望をもらえた気分。
Although in the picture Koro does not look large, in fact, her body is much longer than that of Taiga.  When she was young with lots of muscles, she must have been much larger than Taiga.  Her legs are no longer strong but, considering her size and age, she seems to be in a very good condition, which gives me hope for Taiga.  

私に対しても好奇心をもって近づいてきました。
She also showed a strong desire to know me.
飼い主さんによると、他所の犬が近づいてくると自己防衛的になって唸るそうですが、タイガに対しては全く敵意を見せなかったので驚いていました。
According to her owner, Koro normally growls in a defensive way when other dogs come close to her.  So he was pleasantly surprised to see Koro being friendly with Taiga.

茂呂山公園に着いたころにはかなり夕方っぽくなっていました。
When we reached the Moroyama Park, it was already near dusk.



今年はモミジの紅葉はあまり期待できなさそうです。紅葉が始まる前にほとんどの木の葉っぱが落ちてしまっています。
The Japanese maple trees have lost most of their leaves after several days' wintry gale, before they had the chance to turn into bright red and yellow.

そんなことはお構いなしのタイガは、いつものスリゴロ。人間にとっては寒いくらいの日ですが、冷たい草の上が心地よいらしいです。
That did not bother Taiga who was only happy to enjoy the cool ground.


あっという間に暗くなり始めました。このあと中央公園のドッグランも覗いてみましたが、ほとんど闇のなかでした。
The day turned into evening very quickly.  We went to the Central Park after this to see some friends in the dog park, but it was all in darkness.