2022年11月7日月曜日

朝散歩でムベとオリーブ発見 Morning Walk

 タイガが7歳になった2年前から、散歩の方角は朝も夕方もタイガまかせです。今朝は公園ではなく住宅街の散歩を選ぴました。開進第三中学の横の道で、黒柴のせとかちゃんに会いました。いつもは我が家の前の道で出くわすので、この方角での再会は珍しいです。

Taiga chose to walk through the residential area for this morning's walk, in stead of going to the park.  Since she reached 7 years old, I have been allowing her to choose the walking course.   After walking for more than 20 minutes, we met Setoka, a female black Shiba Inu.  Normally, we see her walking near my house, so this morning's meeting was a pleasant surprise.


本当はせとかちゃんは非常に可愛い子なのに、写真写りがイマイチです。
Setoka is a very pretty girl in the flesh, although she may not be photogenic.

とてもおとなしく、かつ慎重な性格なので、私には普通に近寄ってくれてもタイガに対してはちょっとビビりながら。タイガはせとかちゃんの飼い主さんに撫でられて大満足なので、せとかちゃんの挨拶は無視?表情がヘン顔なのか恍惚なのか.....
Setoka timidly approaches Taiga, but Taiga is satisfied enough to get rubs from Setoka's dad and shows little interest in her.

このあたりの丁目は不可解なところがあって、私が住んでいる桜台三丁目から歩き出して、気が付くと六丁目になります。その先を行くと五丁目になりますが、未だに四丁目がどのあたりなのか把握していません。元々、方向音痴なのでいつまでたっても頭の中がぐちゃぐちゃ。とにかく、五丁目を歩いていたら、何と、ムベが生っていました。しかも良い感じに色づいている。住宅街を歩くのは大抵夜なので、このムベの存在に気付いてもいませんでした。

When we came to an area that we normally walk at night, I saw a Mbe (Stauntonia hexaphylla) plant with fruits on it.  This plant itself is rare growing in an urban area, and to see the actual fruits is just amazing.  The fruit looks similar to Akebi but Mbe does not open its skin even when it is fully ripe.  Moreover, the fruit actually tastes delicious (so I am told), whereas there is hardly any taste in the Akebi fruit.






いままで、園芸サイトなどの写真を見るだけだったので、実物の実をこんな近くで見られるなんて感激です。
I have seen the plants in my neighbourhood, but I had never seen the fruits before.

さらに歩いて五丁目のあたり黄花コスモスがまだ咲いていました。



さらに行くと、今度はオリーブの実着きの木がありました。これはさすがに明るい時間帯の散歩でないと気づきません。よーくみると、同一業者が開発したと思われる統一性のある様式の家が数件ならんでいて、どの家にもオリーブの木が植わっていましたが、実が着いているのはこの家のだけでした。樹齢は同じでも、こんな差が出るとは。
Another new finding, thanks to walking in the daylight.  This olive tree in front of a private house had lots of fruits on it.  

Since this is a mature tree, there are lots of fruits, enough to make a bucketful of pickled olives.




再度、三丁目に戻って帰り道でみかけたルリマツリ。東京では良く育ちます。


とても綺麗な花で過去に育てたことがありますが、落ちた花がネトネトしているのでホウキで掃くとコンクリにくっついて面倒でした。