2023年6月6日火曜日

ブラックベリーが色づき Blackberry fruits' progress

 ブラックベリーのナバホがだんだんと色づいてきました。たった1本のケインの枝とは思えないくらい繁茂している。緑の葉っぱを背景に赤い実は、道行く人の目を引きます。

Blackberry "Navaho" is growing very vigorously.  Last summer, only one cane came out of the soil and I spread the branches left and right in order to maximise the exposure to the sun.

今、来年用に選んで残してある2本の太いケインが高さ1.5mくらいになっています。つい最近、地面から顔を出したばかりだったのに、タケノコの勢いです。
The cane is facing the road.  The red berries against the background of green leaves look very ornamental.  A lot of passersby have asked me what it was.
For next year, I have selected 2 canes and they are already taller than 1.5 meters.





道行く人を眺めるタイガ。呼んでも振り向かない。
Taiga is absorbed in watching the world go by.

しょうがないので前へ回ってカメラの方を向かせようと、「おやつ」とウソをついてみました。
I wanted her to pose for the camera, which she does not like.  So I uttered the word "treat".

一瞬チラ見、でも
She looked at me but realised I was tricking her.

すぐにウソがばれてしまいました。まーったく協調性がないというか。。。。
Japanese dogs are more like cats - they live to please themselves.


2年前の夏にオクで買った無点の鬼百合にもう蕾が見えてきました。届いたときはムカゴ?と思うくらいの極小の球根だったので、今年の展開にびっくり。去年は草丈20cmくらいまでしか育たなかったけど、ムカゴがたくさん出て、それが鉢の土におちて自分からもぐりこんだので、5個くらいの球根でスタートして今は10本以上この鉢に押し合いへし合いで育っています。その10本くらいの苗に今年のムカゴがわんさか付いているので、増え方は倍々ゲームどころではない。
"Oniyuri" (Tiger lilies) have grown well from tiny bulbs of 2 years ago.  This is a rare variety of Oniyuri since it does not get the spots on the orange petals.

これがその蕾。素芯でオレンジ色の花が咲くはずです。同じ時期に1個だけ買った無点黄花鬼百合は、「開花済み球根」だったので去年さっそく咲きましたが弱弱しい苗です。対してこの赤花のは生命力が強すぎ。
I am looking forward to seeing the flowers.  The spotless Oniyuri is so rare that I have never seen it, except the yellow flower variety I have which flowered last summer.