2023年5月22日月曜日

パンダンリーフ苗 Pandan plant

 予約してあったパンダンリーフ苗が入荷したので、練馬の渋谷園芸本店までチャリを飛ばして行ってきました。

香が良いハーブで、ご飯系やスイーツにも利用できるようです。私はスイーツを念頭に育てていきます。まず作ってみたいのは、色を抽出して緑のシフォンケーキを作ること。抹茶は粉末で使いやすいのでスイーツ作りでよく見かけますが、味は不味い。あの土っぽい風味はせいぜい餡子との組み合わせが無難で、洋菓子には向かないと個人的には思っています。そこで、甘い香りがするというパンダンリーフ。

家に帰りついたタイミングで、近所のトイプードルのダン君が通りかかりました。さらっとパンダンリーフについて説明したら、ダン君ママの目がいかにも「匂い嗅がせて」と言わんばかり。私も興味あったので葉っぱを一枚ちぎってクシャクシャにして嗅いだら、「ウソッ!」。ただの青臭い葉っぱでした。ダン君ママにも確認してもらったら、「苗が大きくなったら甘い香りになるのかもよ」と言われる始末。そうなることを期待して世話していきます。

I had reserved this plant some time ago and today, they rang me to say that the plant was in stock now.  So, I went to the shop on my bicycle and got it at last - the plant I had always wanted to grow.  This is a tropical herb with a sweet fragrance in the flesh of the leaf, so I am told.  However, after I got home, I tried one leaf and smelt it - absolutely no fragrance other than the usual grassy smell of a torn leaf.


早く変身してください。
I am hoping that the smell will change as the plant grows larger.

こちらは厚物の菊。大菊でピンクは珍しいので育ててみようと思いました。かの有名な国華園の本領発揮ですね。
I also got a chrysanthemum plant.  It is still a tiny cutting but, when it grows, the flowers will be huge.  A pink flower variety of this kind is very unusual, so I wanted to try.