2023年5月11日木曜日

オリーブ開花 Olive blossoms

 オリーブが2本とも開花しました。一足早く左のシプレッシーノが咲き始めて、昨日の時点ではもうピークを過ぎていましたが、昨日やっと右のピクアルも開花が始まりました。オリーブの花の香を初めて知りました。私の好きな科の木(シナノキ)の花の香に非常によく似ています。シナノキは今、城北公園で咲いているので、これからは毎年自宅でもあの香が楽しめることになります。

今日は午後から雨。昨日ほんの少し授粉作業ができたので、もともと自家結実性のあるピクアルなら少しは実がつくかも、と期待しています。

Olive plants on the balcony: Cipressino (left) and Picual (right)

The one on the left started to flower several days earlier than the one on the right.  The one on the right started flowering yesterday and I managed to pollinate a few of them from the one on the left.


シプレッシーノの木は直立性が強いそうですが、まさにそんな感じ。
Cipressino: the flowers are almost all gone.

ピクアルは下のほうにも枝がたくさん出る性質があるそうです。枝が多いほど実も多くなりそうで嬉しい。
Picual:  although the pollination was not ideal, this variety is said to be self-pollinating, so there might be some fruit setting.

ピクアルの花をアップで。
The olive flowers have a fragrance similar to that of the linden tree blossoms, my favourite flowers.